Kako se predstaviti tržištu rada 1
Većina nas je iskusila nelagodu, strah, i osjećaj nemoći koji nas savlada kada uđemo u prostoriju na intervju ili razgovor za posao. Mnogi nikad nisu, ili rijetko imaju priliku da idu na intervju uopće.
Danas u Bosni i Hercegovini živimo u vremenu kada se većina visoko obrazovanih ljudi ustručava otvoreno govoriti, tj. predstaviti svoje vještine, znanje, sposobnosti, te duh ambicioznog i sposobnog radnika! Međutim, nije ustručavanje jedini krivac za smanjenu sposobnost komunikacije naših mladih intelektualaca, već neznanje, i nemogućnosti da dopru do modernih vještina poslovne komunikacije, prezentacije i transmitovanja poruke u ispravnim kanalima, sa ispravnim sadržajem (CV, Motivation Letter, Letter of Intention...), ka ispravnom odredištu.
Današnji post ćemo podijeliti na tri sekcije:
- Kako sebe predstaviti na realan način.
- Kako sebe promovirati unutar lokalnog tržišta radne snage.
- Kako voditi intervju (razgovor) za posao.
Vi, kao jedinka, individualac, sa vrhunskim, ili umjerenim znanjem i iskustvom, ne možete da doprinosite firmama, preduzetnicima, poslodavcima, vlasnicima biznisa, a naročito sebi, ako i samo ako ljudi u poslovnom okruženju, tj. tržištu poslodavaca ne znaju da postojite! U tom slučaju sve vaše vještine i sposobnosti ne vrijede, ali baš ni feninga. Laissez - faire sistem funkcionira na principu ponude i potražnje, što znači da morate sebe spakovati u ponudu (CV u ovom slučaju), te poslati na ciljane adrese (one koje potražuju sadržaj Vaše ponude), sa ciljem da sebe "prodate".
CV ili Biografija je Vaš prvi korak u pretvaranju SEBE u službenu i profesionalnu ponudu znanja, vještina i iskustva koja je izražena kroz Vašu ličnost. Možemo to pretvaranje nazvati i pakovanje SEBE u mali paket, koji će u potpunosti prezentirati Vaše najveće vrijednosti, te kao takav, dati nam priliku da ga pošaljemo i prezentiramo na što više adresa, kako bi SEBE ponudili što većem broju mogućih potraživaoca (poslodavaca).
Većina mladih kadrova u BiH misle da je CV samo čista formalnost prilikom zapošljavanja, međutim to je netačno! Morate biti svjesni da HR menadžer sa druge strane Vas ne poznaje, i da prva informacija o Vama koju on gleda, tj. čita jeste CV, s toga morate obratiti iznimnu pažnju prilikom izrade i kreiranja CV-a. Svaki HR menadžer prije nego pusti konkursni oglas u javni medijski prostor, definiše egzaktne specifikacije koje traženi kandidat mora imati, tj. već unaprijed zna kakav profil uposlenika potražuje. Svaki CV čiji sadržaj se poklopi sa HR karakteristikama (tj. poklopi sa Job description-om, Opisom posla, obaveza i aktivnosti...) će proći u drugi krug selekcije.
CV predstavlja Vas u potpunosti. CV mora sadržavati kratke i jasne definicije Vašeg znanja (kvalifikacija), iskustva, volontiranja, vještina, publikacija, te referenci!
Svi možemo da odemo na net i da "obogatimo" naš CV sa raznim stavkama iz modernog ekonomskog riječnika, ali da li mi to znamo u praksi? Da li smo to iskusili?
Svako lažno predstavljanje je veoma kratkoročno, i obično HR menadžeri pronicljivim pitanjem na intervjuima otklone takve profile ljudi.
Vjerovatno se pitate, pa kako onda izraditi solidan i dobar CV?
- Morate prvo malo više da surfate i da downlodujete što više CV primjera ( i Resume, CV, i Europass.. - različiti standardi). Nakon toga, pročitajte svaki od njih. Napominjem da skidate CV-eve od ljudi koji su iz Vaše branše, nauke, sektora...
- Morate da se upoznate sa pojmovima koji opisuju Vašu vještinu, vaš opis posla, recimo npr. Key Account Manager znači da vi upravljate sa portofolijom kupaca koji su od izuzetne važnosti vašoj kompaniji, i od čije aktivnosti značajno zavisi poslovanje kompanije, a istovremeno znači da imate vještine iz finansija, upravljanja asortimanom, kalkulacijama proizvodnim, prodajnih strategija, komunikacija, itd. Kao recimo kada napišete: Razvoj tržišta ili implementiranje novog brenda u tržištu BiH, USK, ili sl znači da ste savladali i uspješni u istraživanju tržišta prodaje, plasmanu proizvoda, komunikaciji sa kupcima, prodajni strateg, da vladate pojmovima rabatne skale, popusta, kupoprodajnih ugovora, itd.
U većini slučajeva u jednoj zavisnoj prostoj rečenici može se opisati cijeli niz procesa i vještina kojima vladate, s toga morate se upoznati sa tim pojmovima iz branše kojoj pripadate, kako bi Vaš CV odavao što veću dozu profesionalizma i znanja!
- Vaš CV mora da bude jasan, koncizan, ne smije izgledati natrpano, nabacano. Poslodavac, ili HR Menadžer mora da brzim pogledom bude u mogućnosti da prepozna da vrijedi još jednom, malo pomnije, pročitati i proći kroz Vaš CV.
- Nakon upoznavanja sa pojmovima, sastavite listu iskustava, znanja, vještina, hobija i referentnih ljudi kojima ste upoznati. Možete uzeti paragrafe iz CV-a u prilogu (dole), te opisnim rečenicama izraziti Vaše iskustvo, sve u sitnice, šta ste sve radili u određenoj firmu, šta ste radili dok ste sudjelovali u određenom projektu, da li ste išli na sastanke, radili prezentacije, znači, sve opišite u detalje.
- Nakon pismenog opisa svojih sposobnosti, prođtite još jednom kroz sve one primjere CV-a, te pokušajte složene opise poslova koje ste radili, staviti i izraziti u jednoj kratkoj frazi, ili prostoj rečenici.
- Napišite istinu, i samo istinu. Ukoliko ste radili niz manjih poslova, slobodno ih napišite, jer CV, kao što sam napisao gore, predstavlja Vas. Poslodavac mora znati šta znate, a šta ne znate, barem u određenom omjeru, a taj omjer mora biti dovoljan da poslodavac poželi imati Vas u svome timu.
Ja preferiram američki format "Resume", ali također sam napravio si i u Europass formatu, jer neke kompanije specifično traže u kojem formatu da pošaljete CV, ili čak imanju svoj vlastiti formular koji žele da popunite. Danas, sve veće firme imaju svoj web sistem, kroz koji Vam nude da kreirate svoje profile i da sa preko njega aplicirate na sve poslove unutar te kompanije.
Primjer:
Almir Tahirovic
Mala Lisa 37/4
Cazin, 77220, Bosnia and Herzegovina
00387 – 61 – 833 – 980
Education
State University of New York 2006 – 2010
·
Degree: Bachelor of Finance
·
Major: International Banking and Finance
·
GPA: 3.5
·
Coursework: Accounting, Economics, Fundamentals of
Finance, Corporate Finance,
Management
Communications, Banking, Business Law, Global Investments…
Political School of Council of Europe 2012
- 2013
Experience
Taht
Ltd. 2006 – Present (part time)
·
Duties included making sales in the field, marketing
products, managing international
operations,
and maintaining the website
·
Agent of sales – introducing to the market
insulation panels produced by ISOPAN, Italy (www.isopan.it);
·
Market research for materials
·
Developing and creating sales strategy
·
Developing network of potential customers - networking
·
Communicating and offering business services
·
Suggesting market strategy to the Italian supplier
of panels
·
Creating and sending offers (based on Italian
pricing levels)
·
Coordinating shipment and import of insulation
panels
·
Exporting business service to EU (Bosnian products
exported: joinery, furniture, wood)
·
Developing business plans
·
Developing investment plans
·
Development of new business branch – bakery –
production of bread
·
Development of market and placement of bakery
products using new and innovative marketing methods, direct sales (inspired by
Avon), and implementing new creative and quality trends. In 5 days of business
implemented and contracted 22 selling stores.
INOX CT Ltd. January 2008 –
October 2009
·
Part-time job as Assistant Manager with a
company which exports and imports
stainless
steel
·
Full-time during summer 2008, part-time during
academic year
·
Assisted in company development from the time INOX CT
was founded in 2008,
worked
as a salesman in the field, served as marketing manager, helped to develop
and
maintain website.
·
Financial data analysis.
CIVIC Ltd. May
2010 – November 2011
·
Commercial and Business Development Coordinator;
·
Supervising 2 employees;
·
ISO Standard Representative within the company and CE
coordinator;
·
Strategic development of Agent Network in BiH
market, Marketing strategy;
·
International Trade Relations Coordination;
·
Purchase coordinator for bigger projects;
·
Foreign Customers negotiations;
·
Product adjustments with the EU standards;
·
Strategy for entrance EU market;
·
Steel Market Analysis – Close Cooperation with
Arcelor Mittal, VoesAlpine, Thyssenkrupp, and especially with all brands of
insulation panels: Kingspan, Trimo, Lattonedil, Isopan, Isomec, Metecno,,,
·
Steel Sheet Suppliers: Arcelor Mittal, VoestAlpine,
Panhua, YiehPhui, Thyssen, U.S.Steel. –Close cooperation.
Volunteer Experience
·
Served as President of the Youth Association
Feniks – Cazin 2004
– 2006
·
Served as Secretary of the Local Youth Council
LOV – Cazin 2005
– 2006
·
Co-owner of eco rafting club “Krajina-Raft” Cazin 2011- today
·
Member of Local Community Cuncil MZ Cazin 2011-
today
·
Coordinator for NDI
- SDA project – Local policy development in Cazin 2011 - today
(NDI
– National Democratic Institute; SDA – Democratic Action Party in BiH)
Language and Skills
·
Bosnian/Croatian/Serbian (native), English
(fluent), German (can communicate and learning at the moment);
·
Proficient in Microsoft Office applications;
Pantheon - Accounting Software,
Microsoft Project;
·
Significant experience in website maintenance
(FrontPage, FTTP);3
Seminars
·
Political Academy – Anticipated at several
international seminars with topics regarding: “Marketing Campaign”, “Campaign
Development”, “Politics in Practice”, “Communication and Public Relations”.
–Marketing tools.
·
School of political studies, Council of Europe
o “Culture of
dialogue in Bosnia and Herzegovina”, February 2012;
Lecturers:
Mrs. Mary –Ann Hennessey, Head of the Council of Europe in BiH, Mr. Patrick
Moon, Ambassador of United States in BiH, members of Parliament Assembly in BiH
Mr. Sefik Dzaferovic, Azra Hadziomerovic, Lazar Prodanovic, Mladen
Ivankovic-Lijanovic.
o “Introduction to leadership competencies and
skills”, March 2012;
Lecturer: Leadership Professional lecturer from
State Department;
o “Campaign
Management and Economic brends”
Lecturers:
Prof. Suad Arnautovic, Central Election Committee Member
Prof. Mirko Pejanovic, Member of first Presidency 92 – 96 of BiH
Prof. Adisa Arapović, Dean
of Sarajevo Economics School at Sarajevo University
Adis Arapovic, Main political analyst at Civil Initiative Center
Sarajevo
Igor Gaon, Head of Council of Europe in BiH
o "World
forum for democracy 2012", Strasbourg, France
Lecturers: Thorbjørn Jagland, Council of
Europe Secretary General, Ban Ki Moon, UN Secretary, Sali Ram Berisha, Prime Minister and other
world leaders of Albania,.
References
Daniel Sweeney Dr. Chris Nguyen Mirha
Mostarlic
Dean of Students Professor Academic
Dept. Manager
SUNY Canton American
University in BiH American
University in BiH
SUNY
Tel: 001 315 386 7120 Tel: 0038735/0/321063 Tel: 00387/0/35321063
Darjan Divković
Risk Modelling
and Methodologies at Risk Technologies
Unicredit Spa München
Tel: +4915223981977
Esad Mavric
Executive
secretary of Council of Europe in Bosnia and Herzegovina
Council of Europe
Tel: +387 /0/61
130 174
Trg Fra Grge
Martica 2/III
71000 Sarajevo
Igor Gaon
Ambassador of BiH
at Council of Europe
Council of Europe
Tel: + 33 (0)3 90 21 58 79
Harun Mlivo
Associate Account
Strategist for DACH ( Deutschland Austria Swiss)
Google Inc.
Jednosci
Narodowej 91, Wroclaw, Poland
Tel: +48 519 557
305
John
Leonard
Professor of Economics
American University in
Nigeria
Nigeria
Nastavlja se...
Almir Tahirović, dipl. oecc.
Primjedbe
Objavi komentar