Kako se predstaviti tržištu rada 2

Dragi čitatelji,

Sada kada ste napravili CV u kojem ste profesionalno prezentovali svoje iskustvo, vještine i znanje, morate postati svjesni da ste ustvari pripremili "proizvod" (to ste Vi) za plasman na tržište. Da budem jasniji, spremni ste da se ponudite poslodavcima, onima koji trebaju (potražuju) Vaše usluge, onima koji trebaju nekoga kao Vi, koji trebaju znanje koje imate, koji trebaju iskustvo i povjerenje koje nudite! Bitno je da CV sadrži istinite podatke, jer na taj način dajemo realnu sliku mogućem poslodavcu.

Možete na CV gledati i kao na pasoš, ili bilo koji drugi dokument koji predstavlja Vas kao osobu, ID Card. Ono je samo alat, koji preslikava Vas u formalnom obliku.


Lokalno tržište rada, u punom smislu te riječi, u Bosni i Hercegovini u suštini i ne postoji. Međutim, bilo kako bilo, ekonomija postoji, i postoje ekonomski procesi a samim time i transakcije koje se odvijaju između privrednih subjekata. Na našem tržištu rada, privatni sektor je jedini kojem se možete predstaviti, te gdje će se vrijednosti Vašeg iskustva i znanja više vrednovati (o visini vrednovanja nećemo još govoriti jer je to posebna tema) od javnog sektora. U javnom sektoru, zna se, sposobni teže prolaze!

Vidite, ovo malo privrednika koje sačivanjavaju lokalno tržište potraživanja za radnom snagom, tj. za proizvodima sa znanjem, iskustvom i vještinom, kakvi ste Vi, treba da bude centar Vaše pažnje i proučavanja. Zašto oni? Pa, Vi, kao proizvod, morate se tržišno plasirati, tj. tržišno smjestiti.
Ovi privrednici su "target market" ili "ciljano tržište" našeg proizvoda (VAS).

Potrebno je da lokalne privredne subjekte izanalizirate, te da saznate što više informacija o njihovim djelatnostima. Na taj način ćete sebi napraviti predožbu o tome šta ko radi, i kakve usluge mu trebaju, tj. koje znanje je potrebno određenom privredniku. Saznajte koje su to firme poželjne za raditi u njima, šta se to priča u kuloarima o direktorima, poslovanju firmi, te platama i zadovoljstvu radnika. Kada prikupite sve ove informacije, tada izaberite nekoliko (tri, četiri) firmi u kojima smatrate da bi mogli raditi, te da imaju potrebu za kadrom kao što ste Vi. Cilj Vam je da se predstavite menadžerima ovih firmi, te da oni realno shvate da ste im potrebni, te da požele imati takav kadar u svom poslovnom timu. Kada ste izabrali firme, morate još jednom pomno izvršiti istraživanje sekora djelatnosti u koijima iste djeluju. Ja Vam predlažem da istražite i saznate kakvi su profili proizvoda koje oni nabavljaju, šta to proizvode, da li izvoze, da li uvoze, šta je danas trend u svijetu  u njihovom sektoru, koji su to najskuplji proizvodi iz njihovog domena djelovanja, koji su najjeftiniji, šta bi im po Vašem mišljenju dalo krila, ukratko, za svaku od tih firmi odradite jedan seminarski rad, analizirajte stanje u sektoru, i napravite neki zaključak kako biste Vi svojim akcijama poboljšali ili potpomogli poslovne operacije iste.

Neki savjetuju da se prvo telefonski najavite, ali ja sam mišljenja da je bolje otići direktno u firmu, tražiti direktora, te se predstaviti i ukratko upitati kada možete dogovoriti sastanak od pola h, te istaći da je na temu prezentacije Vas. Prilikom prvog kontakta izbjegavajte riješ zapošljavanje, posao, mogućnost zaposljenja i sl.

Kada odete na sastanak, tj. neformalni intervju koji ste Vi inicirali, prvo se predstavite, te dodajte direktoru ili menadžeru HR svoj CV u printanom formatu, te ga zamolite za riječ. Razgovor mora teći redoslijedom: uvod, prezentacija Vas, Vaša analiza poslovanja i sektora, te zaključak analize, i direktno pitanje da li ima potrebe za kadrom kao što ste Vi, i da li postoji mogućnost probnog besplatnog angažmana.
Besplatno je veoma bitno, jer to daje priliku domaćim direktorima da Vas testiraju, a da pritom ne moraju da plate ništa, tj. Vaša ambicija početna će biti besplatna, ali ako je to to, isplatiće Vam se. Nemojte ignorirati direktno pitanje oko angažmana. Na kraju otvorite razgovor sa: "Oprostite, ali moram da Vas direktno pitam, da li imate potrebe za ovakvim kadrom, i da li ste planirali da širite Vaše poslovanje, ili kadar?" Ako nagovjestite negativan odgovor, prekinite sugovornika, i direktno pitajte i ponudite Vaš besplatan angažman kako biste dokazali se, i pokazali praktično koliko vrijedite. To će dodatno predstaviti Vašu spremnost na rad!

Prilikom intervjua pažljivo saslušajte Vašeg sugovornika koji vodi intervju, te nastojte ne povisivati ton. Izbjegavajte davati Vaše stavove oko specifičnih ekonomskih, političkih i društvenih događanja. Ukoliko je nešto akutelno u svijetu i globalnim kretanjima, svakako iznesite stav, ali o domaćim i lokalnim prilikama nemojte previše pričati, jer ne znate stav dotične osobe koja vodi intervju. Također, govor tijela je veoma bitan. Nastojte biti smireni, i ne dajte do znanja da ste previše nervozni, niti da previše želite da radite u toj firmi. Vaši odgovori, prezentacija, mora biti kratka, jasna, te umjerenim tonom iznešena. Nemojte ni u kojem slučaju omalovažiti prethodne poteze direktora, jer će Vas to napraviti negativnom figurom u njegovom pogledu. Ukoliko smatrate da biste Vi nešto drukčije uradili, predstavite to na način da kažete u smislu da ako bi Vi mogli nešto sada odraditi, da biste povukli taj poslovni potez, bez osvrta ne prethodno.

Intervju je veoma zanimljiv događaj, i veoma pozitivno i učtivo iskustvo svakom pojedincu koji traži posao. Morate predstaviti sebe u pravom smislu, istinitom, i u svjetlom smislu! Vaš profil mora odgovarati potrebama društva u kojem želite da radite. Bitno je kroz razgovor da se neformalno dotaknete svih tema koje su Vama poznate, i iz kojih imate iskustvo. Ukoliko je to prodaja, neformalno navedite razgovor na prodaju, pa inkorporirajte Vaše iskustvo, u generalnu priču koja u datom trenutku je prisutna. Tokom cijelog intervju ostanite mirni, ponosni na svoje kvalitete, znanje, vještine. Nekad će se desiti da se osjećate nelagodno, da Vas HR menadžer namjerno omalovažava, degradira Vaše iskustvo i vještine, da jednostavno Vam daje do znanja da Vi niste za određenu poziciju, iako Vi znate da nije tako, da Vi to možete, naročito uz potporu firme. U ovakvim situacijama ostanite smireni, budite ono što jeste, smireno se zahvalite na prilici, ali i smireno dajte do znanja šta Vi mislite, i da ste sigurni da Vi to možete.


Kada ste obavili razgovore, nastojte održati kontakte sa rukovodiocima tih preduzeća, i ako niste naišli na pozitivan feedback (povratna informacija), povremeno kontakirate iste, pozovite ih na kafu, razgovarajte o poslovnim prilikama, o ekonomskim trendovima u regionu, sektoru. Ponudite im sa vremena na vrijeme pismeno (e-mailom) Vaše usluge, ukoliko imate informacije od koristi za njihovo poslovanje, svakako im proslijedite. Na ovaj način ćete ostati u kontaktu, te ćete imati pristup informacijama unutar tih firmi, te ćete im dodatno prezentovati Vaše vrijednosti.

Svakako sam siguran da ukoliko ste sigurni u vrijednost Vaših vještina, znanja, iskustva, i volje za razvojem i radom, da ćete pronaći firmu koja želi da radite za njen interes!

Sretno!

S poštovanjem,

AlmirT.



Primjedbe

Popularni postovi