Poduzetnik danas (ne)zna sve! - uči, zaposli učene ili nauči svoje ljude!


Cilj ovog posta jeste da probudi domaće preduzetnike da razmisle o svojim firmama i načinu upravljanja istima, te da počnu da rade na unapređenju poslovanja firmi sa ciljem pravovremenog razvoja poslovnih aktivnosti. 


S obzirom da živimo u maloj evropskoj zemlji Bosni i Hercegovini, možemo sa sigurnošću kazati da su male i srednje firme glavni pokretači domaće ekonomije. Većina privrednih subjekata posluje uspješno i predstavljaju pozitivne primjere preduzetništva i preduzetničkog duha. Uspjeh mnogih može se koristiti u edukativne svrhe, tako što će se uzimati za školski primjer razvoja preduzetničkog projekta te prevazilaženje svih preduzetničkih izazova u ovako rigidnom fiskalnom sistemu sa visokim javnim naknadama u svim segmentima poslovanja. 

Međutim, naš mentalitet običnog balkanskog čovjeka, često usporava razvoj preduzeća ne prihvatajući stručne savjete i trendove u globalnom svijetu.

Informaciona tehnologija je danas učinila da imamo besplatan pristup najnovijim dostignućima u svim poljima ekonomije, od sredstava za proizvodnju do marketinga i finansijskih usluga. Privreda Bosne i Hercegovine ima pristup najnovijim alatima za razvoj i unapređenje poslovanja i to niko ne može da zaniječe. 
U našoj sredini većina preduzetnika misli da sve zna, a taj osjećaj je kreiran većinom kao rezultat poslovnog uspjeha u njihovim sektorima, te profit učini da se isti osjeća kao nadmoćan u odnosu na obične uposlenike i druge građane. Možda ovo zvuči hladno i surovo, ali to je istina, isto kao i što je to normalan osjećaj svakog čovjeka kada postigne određen uspjeh. Svi smo ponosni na same sebe kada uspijemo nešto učiniti dobro, a naročito kada stvorimo novu vrijednost, i na tome čestitam svim ljudima. 

Kada im predložite moderne promjene u poslovanju, koje su u trendu u svijetu i kod nas tu, domaći preduzetnici sa stabilnim poslovanjem veoma teško prihvataju takve prijedloge. Svi su poneseni onim obimom prihoda koje ostvaruju trenutno. Ja im kažem da ostvaruju prihod jer je konkurencija slaba, i jer danas kupac u BiH nema puno izbora, naročito u manjim i ruralnim sredinama te je primoran da kupuje tu gdje kupuje ali.....digitalno doba mijenja i to, pa čak i u BiH.

Npr. Kada nudite preduzetniku u BiH da unaprijedi prodaju kroz nekoliko metoda unapređenja prodaje: (uvođenje CRM-a, održavanje edukacija uposlenika, uvođenje i vođenje online marketinga, minimalno pridržavanje ISO standarda, praćenje navika kupaca, kreiranje baze kupaca, itd), većina ima jedan odgovor, a to je: ...ja sam zadovoljan postojećim, nemam konkurencije, najjači sam u ovom gradu, držim 40% tržišta ne treba mi više, to nama ne treba, nemam ja vremena za facebook, internet, to niko ne gleda, to niko ne čita, ne znaju u mene to voditi ionako nam svaki dan dolazi fin broj kupaca, ma imamo posla ne možemo stići, to je super ali mi smo selo za to, itd itd...

Kada ih pitate koliko imate kupaca, većina ih ne zna! 
Kada ih pitate koji su to profili Vaših kupci najčešći, većina ih ne zna!
Kada ih pitate šta kažu kupci o Vašim proizvodima, uslugama, većina ih nema feedbacka!
Kada ih pitate koliko je danas kupaca bilo, to nijedan ne zna na kraju dana napamet!
Kada ih pitate koliko vremenski se kupac zadržava kod Vas to ne znaju!
Kada ih pitate imate li FB stranicu, većina ih nema!
Kada ih pitate imate li e-mail, većina ih ima nekoga ko piše i šalje e-mail.ove!
Kada ih pitate koristite li online/mobile bankarstvo, većina ih ne koristi ili knjigovodje to rade za njih!
Kada ih pitate da li educiraju vlastite uposlenike (NAPOMENA: radi se o "velikim" firmama i menadžerima), većina ih to ne radi!

Firma u 2018. godini se ne može voditi bez vladanja informacijama koje smo gore naveli. Svaki današnji menadžer mora vladati ovim informacijama i na osnovu njih donositi poslovne odluke, i takve firme koje svoj prihod generišu na osnovu upravljanja informacijama navedenim gore je firma koja prati tržišne zahtjeve i ona opstaje!

To su naši menažeri a kada odete na internet i vidite šta preduzetnici u Americi i EU rade, možete zaključiti da u svakom momentu traže, znaju i analiziraju podatke:
broj kupaca, 
profil kupaca (dob, pol, karakter, interesi, svidjanja, itd), 
znaju šta kupci žele i misle o njima, stalo im je da to znaju, 
redovno komuniciraju sa kupcima, 
broj dnevnih prodaja, uspješnih, neuspješnih, 
sa Facebook-a i iz firme lično koriste podatke, 
marketing strategijom upravljaju online i efikasno, 
koriste e-mail na svim uređajima, i bez njega ne mogu zamisliti poslovanje, 
plaćaju savjete i stručne analize, 
EDUCIRAJU vlastite uposlenike ,

i to sve samo sa jednim ciljem > UNAPREĐENJE I RAZVOJ POSLOVANJA. 

Nije to zbog nekog, već morate raditi na usvajanju novih znanja Vas i uposlenika, jer poslovne aktivnosti moraju pratiti trendove, ako ih Vi nepratite, drugi će ih pratiti i BITI ISPRED VAS. 

Moram navesti jedan primjer od prije nekoliko mjeseci. Pitam jednog prijatelja, koji je inače direktor firme koja bilježi jako pozitivne poslovne rezultate, finansijski stabilna i polako se razvija, da li imate online prodaju, razmišljate li o online marketingu, online dostavi i poslovanju, radite li šta na unapređenju prodaje i odnosa sa kupcima? I tako smo malo diskutovali na temu potrebe unapređenja poslovanja, na što je on kratko i izričito rekao u ovom smjeru: ...nemamo mi neke velike potrebe za takvim stvarima, pokrivamo 40%  - 50% tržišta svojom ponudom produkata tako da nam nije to potrebno, a i uposlenici ne vladaju baš tim terminima, dobro ide zasad...

Ja sam mu samo rekao da nećemo puno diskutovati jer mi je sve rekao svojom izjavom, ali da mora biti svjestan da je to super uspjeh održavati i servisirati 40% - 50% tržišta, ali da on MORA i TREBA razmišljati o onim drugim KONKURENTIMA što servisiraju 50% - 60% tržišta, jer ako ON ne razmišlja o njima, ONI ĆE RAZMIŠLJATI O NJEMU, i pogodite ko će biti bolji u toj utakmici!

Primjer. Ovaj prvi ne usvoji online marketing alate, dok konkurencija usvoji i poveća svoje poslovanje za 10%, što je dokazano da se rast postiže, automatski ovaj prvi što kaže da mu ne treba gubi udio u tržištu i ostvariće manji rezultat.
Isto se može dugoročno uporediti na uposlenicima koji su stručni i edukovani redovno u domenu prodaje, i onog što je prosječan i menadžer ne ulaže u edukaciju i rad sa uposlenicima. Zaključak je ,naravno da će edukovani prodavač imati bolje rezultate od onog što je navikao samo stajati za kasom i šutiti, čekajući da kupac plati račun, ili čekati telefonski poziv da kupac naruči robu!

Šta mislite, trebate li pružiti Vašim uposlencima edukaciju, barem onu minimalnu da nauče kako se ophoditi prema kupcima? Da li trebaju naučiti nove tehnike pronalaska kupaca? Da li trebaju naučiti kako istražiti tržište, pronaći potencijalne kupce, kako prodati?

Upravo su ovakvi stavovi većinom zastupljeni u Unsko-Sanskom Kantonu, ali i u Bosni i Hercegovini. Preduzetnici, ne padajte u zamku razvoja u doba viška potražnje sa manjkom ponude,  već radite na sebi i Vašim uposlenicima, jer tako radite na unapređenju poslovanja Vaše firme. Educirajte se i educirajte uposlenike, usvajajte nove tehnologije i iskoristite ih u razvoju Vašeg poslovanja. 


Za eventualna pitanja slobodno pišite almirtahirovic@outlook.com.

Almir Tahirović, MA



Primjedbe

Popularni postovi